Lees hier het laatste nieuws van Script! Lees online

 

 
 
Script!: resultaten van praktijkonderzoek door én voor iedereen
Script! is in 2014 ontwikkeld op initiatief van de academische opleidingsscholen van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Van én met elkaar leren is één van de voorwaarden voor goed onderwijs. Het online platform Script! maakt onderwijsonderzoek toegankelijk voor iedereen, binnen én buiten vereniging OMO. Door en voor studenten, docenten en leerlingen. Inmiddels is er een grote diversiteit aan onderzoek gedeeld op dit unieke online platform. Daarvoor bedanken we alle auteurs en sprekers! Met een nieuwsbrief houden we je drie keer per jaar op de hoogte van nieuwe publicaties en actuele ontwikkelingen op Script!
Populaire publicatie: dyslexie in de klas
Docent onderzoekers Ron Heffels en Leo Schonk beschrijven in hun onderzoek 'Hoe ga je om met dyslexie in de klas' het effect van hardop denken op diep leren en motivatie van dyslectische leerlingen. Beide docenten zijn dyslectisch en kennen de impact daarvan als geen ander. Het vergaat dyslectische leerlingen van nu (nog) niet veel anders dan vroeger. » lees het artikel van Heffels en Schonk 

Nieuw: Script! themabundel bèta
De nieuwe Script! themabundel bèta is een verzameling van onderzoek rondom bèta-didactiek. Lees in deze bundel alles over vernieuwend bèta onderwijs in de klas. In een eerdere Script! nieuwsbrief deden we een oproep vernieuwingen op dit vlak te delen, waaraan veelvuldig gehoor is gegeven. » klik door voor deze bèta bundel


In de spotlight: Helma Oolbekkink over het verbinden van onderzoek aan onderwijs
Onderzoek kan betekenis hebben voor de innovatiekracht van scholen. Helma Oolbekkink, assistent professor aan de Radboud Docenten Academie, bespreekt een vijftal inzichten om onderzoek aan onderwijs te verbinden. Ze doet dit in de vorm van een Script! Talk » bekijk deze interessante Script! Talk 

Onderzoek door leerlingen: cyberpesten
Leerlingen Merel, Fleur en Ronald van het Munnikenheide College presenteren hun werkstuk over cyberpesten. Ze vertellen over hun manieren van onderzoek en de resultaten hiervan. Een interessante Script! Talk van de winnaars van de OMO profielwerkstukprijs 2017, categorie vmbo g/t - mavo. » bekijk de Script! Student Talk van de Munnikenheide College leerlingen
 
Aan het woord: Wim Aarts, kwaliteitsmanager
Wim Aarts, kwaliteitsmanager OMO Scholengroep Bergen op Zoom, onderzocht het effect van data-inzet voor verandermanagement en zelfsturing van docenten. "Veranderingen in leerresultaten monitoren, kan verfrissende feedback opleveren in een context waarin het draait om voldoendes en onvoldoendes", aldus Wim. » lees het artikel 'Opbrengstgericht werken met cijfermatige feedback'
 
Persoonlijke noot: Hilde de Man
In de rubriek Persoonlijke noot richten we de schijnwerper op de mens achter het onderzoek. In deze editie gaan we in gesprek met Hilde de Man, docent economie op het Jeroen Bosch College. We spraken haar over haar onderzoek 'De regels van school tegen de codes van de straat'. Wat is haar motivatie? En welke boodschap wil zij overbrengen? » lees het interview met Hilde de Man 

Promovenda: Marie-Thérèse van de Kamp
Marie-Thérèse van de Kamp, docente van het Theresialyceum, promoveert op 8 november 2017 op een proefschrift over creativiteit. Haar dissertatie heet: Reimagine, redesign and transform. 
Script! publiceerde eerder een artikel van Marie-Thérèse over creativiteit en divergent denken. Dit artikel is veelvuldig gelezen. 
» lees het Script! artikel van Marie-Thérèse van de Kamp 

Script! website: nu nog overzichtelijker  
Hét online platform voor het delen van onderzoek - script-onderzoek.nl - is vernieuwd. Het 3-jarig jubileum hebben we aangegrepen om de site onder de loep te nemen. Met als resultaat een nog meer overzichtelijk platform voor onderzoeksresultaten, waarop eenvoudig kan worden gezocht op type onderzoek en op thema. Wij zijn erg tevreden, jij ook? Laat het ons weten! » bezoek de vernieuwde Script! site 

Leestips 
'Weten wat werkt. Onderwijsonderzoek vertaald voor lerarenopleiders' door Douwe Beijaard (red.).
'Diep Leren. Praktische handreikingen voor het bevorderen van diep leren bij leerlingen in het voortgezet onderwijs' door Maaike Koopman (red).
'Learning to teach with a focus on student learning' door Maartje Swinkels.