Lees hier het laatste nieuws van Script! - oktober 2018 Lees online

 

 
 
Script!: hét online platform voor onderwijsonderzoek 
De website script-onderzoek.nl maakt onderwijsonderzoek eenvoudig bereikbaar. Bekijk de nieuwe publicaties, talks, interviews en dialogen van vakgenoten van binnen én buiten vereniging Ons Middelbaar Onderwijs óf deel jouw eigen onderzoek via Script!
Met deze nieuwsbrief brengen we je drie keer per jaar op de hoogte van nieuw onderzoek. » lees verder 
Nieuwe Talk: Opbrengstgericht werken in het onderwijs
"Lessen zijn bij uitstek de vitaminen om de leerlingen te ontwikkelen", aldus Wim Aarts, kwaliteitsmanager OMO Scholengroep Bergen op Zoom e.o. In zijn Script! Talk vertelt hij dat lessen in vakken als Wiskunde en Frans met elkaar zijn te vergelijken. Daardoor zijn ook de prestaties van de leerlingen met elkaar te vergelijken. » bekijk de Talk
Populaire Script! Talk: Een inkijkje in het leeratelier door Corry Cocken
Van de professionals in het onderwijs wordt gevraagd dat ze in beweging blijven én blijven leren. Het leeratelier biedt, zowel studenten die zich voorbereiden op het leraarschap als leraren, een rijke leeromgeving
waarbinnen ze zich breed kunnen ontwikkelen. Leeratelierbegeleidster Corry Cocken vertelt hierover. 
» bekijk de Talk 
In de spotlight: Francis Gotink en Koen van den Eventuin over de integratie van digitaal leermateriaal
"Geef integratie van digitaal leermateriaal de tijd", is één van de boodschappen uit dit onderzoek. Meer over het succesvol inzetten en stimuleren van het gebruik van digitaal leermateriaal in de populaire Script! Publicatie 'Hoe word je content met content?' » lees verder 
Persoonlijke noot: Natascha Musters
Interview met Natascha Musters, docent natuurkunde op het Norbertus Gertrudis Lyceum, naar aanleiding van haar onderzoek naar probleemgestuurd onderwijs als activerende werkvorm bij natuur- en scheikunde. "Leerlingen die één uur per week probleemgestuurd leerden zijn tevredener", aldus Natascha. » lees het interview 
  
Aan het woord: Douwe Beijaard over diep leren in de praktijk
"Als leraren de ruimte krijgen om goed onderzoek te doen, zou dat écht een nieuwe component toevoegen aan het beroep. Voor een aantal docenten wordt het beroep daardoor aantrekkelijker", aldus Douwe Beijaard, professor aan de lerarenopleiding TU Eindhoven, in dialoog met Jos Hulsker, projectleider leerateliers en Script! » lees de dialoog
Leestips over creativiteit en leerprocessen
1. 'Creativiteit bevorderen bij de kunstvakken'. Waarom is creativiteit zo belangrijk? Door Van de Kamp, M. T., Admiraal, W., Rijlaarsdam, G. (2012)
2. 'Bevorderen van originaliteit'. Over de effecten van strategie-instructie. Door Van de Kamp, M. T., Admiraal, W. F., Rijlaarsdam, G. (2017)
3. 'Re-Imagine, Re-Design and Transform'. Enhancing generation and exploration in creative problem finding processes in visual arts education. Door Van de Kamp, M. T. (2017)