|
|
Nieuwe Talk: Opbrengstgericht werken in het onderwijs |
|
"Lessen zijn bij uitstek de vitaminen om de leerlingen te ontwikkelen", aldus Wim Aarts, kwaliteitsmanager OMO Scholengroep Bergen op Zoom e.o. In zijn Script! Talk vertelt hij dat lessen in vakken als Wiskunde en Frans met elkaar zijn te vergelijken. Daardoor zijn ook de prestaties van de leerlingen met elkaar te vergelijken. » bekijk de Talk |
|
|
|
|
Persoonlijke noot: Natascha Musters |
|
Interview met Natascha Musters, docent natuurkunde op het Norbertus Gertrudis Lyceum, naar aanleiding van haar onderzoek naar probleemgestuurd onderwijs als activerende werkvorm bij natuur- en scheikunde. "Leerlingen die één uur per week probleemgestuurd leerden zijn tevredener", aldus Natascha. » lees het interview
|
|
|
|
|
Aan het woord: Douwe Beijaard over diep leren in de praktijk |
|
"Als leraren de ruimte krijgen om goed onderzoek te doen, zou dat écht een nieuwe component toevoegen aan het beroep. Voor een aantal docenten wordt het beroep daardoor aantrekkelijker", aldus Douwe Beijaard, professor aan de lerarenopleiding TU Eindhoven, in dialoog met Jos Hulsker, projectleider leerateliers en Script! » lees de dialoog |
|
|
|
|
Leestips over creativiteit en leerprocessen |
|
1. 'Creativiteit bevorderen bij de kunstvakken'. Waarom is creativiteit zo belangrijk? Door Van de Kamp, M. T., Admiraal, W., Rijlaarsdam, G. (2012)
2. 'Bevorderen van originaliteit'. Over de effecten van strategie-instructie. Door Van de Kamp, M. T., Admiraal, W. F., Rijlaarsdam, G. (2017)
3. 'Re-Imagine, Re-Design and Transform'. Enhancing generation and exploration in creative problem finding processes in visual arts education. Door Van de Kamp, M. T. (2017) |
|
|
|