Lees hier het laatste nieuws van Script! - maart 2019 Lees online

 

 
  
In de spotlight: Amanda Renders over conflicthantering binnen vmbo b/k
Welke stijl je als docent hanteert, met name aan het begin van het schooljaar, heeft veel invloed op het verloop van het jaar. "Een prettige ontmoeting en een goede start blijken het halve werk te zijn", aldus Amanda Renders, docent interne rebound klas op het Sondervick College. » lees verder 
Nieuwe Talk: Luisteren naar leerlingen werkt! 
Docenten aan het Zwijsen College, Twan van de Wetering en Roy Ravensteijn, vertellen dat het voor leraren in opleiding en nieuwe leraren loont om informatie in te winnen over hoe leerlingen over hun lessen denken én daarover met hen in gesprek te gaan. » bekijk de Talk

Populaire publicatie: School- en onderzoekspraktijk
Rian Aarts, Jos Hulsker en Jeroen Imants expliciteren begrippen en inzichten rondom praktijkonderzoek in het onderwijs. Aanleiding is dat de rol van praktijk(gericht) onderzoek de afgelopen jaren is veranderd én dat er een vertroebeld beeld van onderzoek is ontstaan. » lees verder 
Persoonlijke noot: Marion Heeren - van Ingen
Docent en coödinator toetsing Marion Heeren - van Ingen vertelt over haar onderzoek 'Toetsing, duurzaam werken aan kwaliteit'. "Sta stil bij de complexiteit van toetsing. Goede toetsing vergt een brede organisatie en overleg kan de bewustwording vergroten", aldus Marion. » lees het interview 
  
Aan het woord: docent onderzoekers van het Theresialyceum over keuzewerktijd voor leerlingen
Erik Zijlstra, docent maatschappijleer, vertelt over het AOS-onderzoek dat hij samen met collega's Maarten Arts, Bart Jacobs en Priscilla Remst uitvoerde. Zij verkenden het middel keuzewerktijd om studiehouding en motivatie te verbeteren bij havo-bovenbouw leerlingen.  » lees de publicatie
Leestips Thema praktijkonderzoek
1. » Praktijkonderzoek in de school: kwaliteit en dilemma's. Uit de themabundel het Spel van Academische Opleidingsscholen 2B, p. 50-68. Door Aarts, R. en Mathijsen, I. (2014)
2. » De onderzoekende houding van leraren: wat wordt daaronder verstaan? Uit het Tijdschrift voor lerarenopleiders. 33(3), p. 46-53. Door Bruggink, M. en Harinck, F. (2012)
3. » A Quality assessment of teacher research. Door Leuverink, K.R. en Aarts, R. (2018)