Actueel onderwijsonderzoek voor jou, van Script! Lees online

 

 
  

Wat W.I.L. jij?
De OMO-notitie 'Zingeving en goed onderwijs' is aanleiding voor een dialoog. Hoogleraar Monique van Dijk-Groeneboer en Jos Hulsker spreken over 'Wat W.I.L. jij?', een symposium over de beleving van religie en levensbeschouwing onder jongeren. Wat zijn hun waarden? Welke ontwikkelingen zien we? » lees de Script! Dialoog
Invloed van docentgedrag op de leerling
Amanda Renders, 'docent interne-rebound klas' aan het Sondervick College, vraagt zich af welk docentgedrag ingezet kan worden voor het opbouwen en onderhouden van een relatie met de leerling. Ook gaat ze in op wat de effecten zijn van bepaald docentgedrag op leerlingen. » bekijk de Script! Talk
"Investeren in docentenonderzoek loont"  
Rubriek promovendus gespot
Kitty Leuverink vertelt over haar proefschrift, waarmee ze op 26 november promoveerde. Kitty begeleidde vanuit Tilburg University het docentenonderzoek van de Academische Opleidingsscholen, waarbij ze interessante dingen zag. "Docenten ontwierpen toepasbare producten en werden weer enthousiast over hun vak"
.
 » lees het interview 
Leerlingen missen soms het goede voorbeeld 
Nicky van Gulik, docent Nederlands aan het Theresialyceum, vertelt over haar praktijkonderzoek naar de vormgeving van begeleidingslessen leesvaardigheid in de onderbouw. "Alle docenten zeggen voor te doen hoe je teksten leest. Drie van de vijf leerlingen horen dat echter nooit terug in de les". » lees de Script! Publicatie
Hoe ver zijn mijn leerlingen echt?
Is er een effectievere aanpak om te controleren of leerlingen de leerdoelen bij wiskunde en scheikunde halen? En gaan leerlingen daardoor ook beter leren? Onderzoeksdocenten Laura Janssen (Merletcollege) en Angelique Wammes-Bouman (Revius Lyceum, Doorn) deden onderzoek naar het gebruik van de ICT-tool GoFormative. » lees de Script! publicatie