Ons Middelbaar Onderwijs
Wet Beroep Leraar en Lerarenregister
Sinds 1 augustus 2017 is het beroep van docent wettelijk beschermd door de Wet Beroep Leraar en Lerarenregister (Wet BLL). Het doel van deze wet is om de positie van onderwijsprofessionals te versterken en hun beroepskwaliteit zichtbaar te maken en te verbeteren. De wet is opgebouwd uit drie componenten: het lerarenregister, de professionele standaard en het professioneel statuut. Een jaar na inwerkingtreding van de Wet BLL wordt de balans opgemaakt.

Lerarenregister

In het verplichte lerarenregister laten docenten elkaar en de samenleving zien dat zij hun bekwaamheid én kwaliteit op peil houden. Het register is een stimulans en hulpmiddel voor docenten om te blijven werken aan hun professionele ontwikkeling. Bij de totstandkoming van het lerarenregister is afgesproken dat de beroepsgroep zelf bepaalt aan welke eisen het bekwaamheidsonderhoud van leraren moet voldoen.
 
Binnen de sector ontbreekt op dit moment echter het draagvlak voor het lerarenregister in de huidige vorm. Naar aanleiding hiervan heeft minister Slob onlangs besloten[1] de invoeringsdatum van 1 augustus 2018 los te laten en docenten de kans te geven zelf het voortouw te nemen. Ook de uiterste datum voor de verplichte gegevensaanlevering is inmiddels uitgesteld tot 31 december 2018.
 
Professionele standaard
In de wet is vastgelegd wat er wordt verstaan onder het beroep docent. Hieruit volgt dat docenten verantwoordelijk zijn voor:
  • de inhoud van het onderwijs (vakinhoudelijk proces);
  • de manier waarop leerlingen die inhoud leren (vakdidactisch proces);
  • het leerklimaat binnen de school (pedagogisch proces).
Aanvullend op deze verantwoordelijkheden wordt door de beroepsgroep een professionele standaard opgesteld. Hierin staan normen en waarden ten aanzien van het beroep docent. Het Lerarenparlement werkt momenteel aan het opstellen van een professionele standaard voor docenten in het Voortgezet Onderwijs. Binnen de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs zijn de kernwaarden vervat in de visie op identiteit (identiteitsnotitie) en de code omtrent goed handelen (integriteitscode).
 
Professioneel statuut
In het professioneel statuut worden afspraken gemaakt over de zeggenschap en autonomie van medewerkers. Het professioneel statuut komt tot stand door een professionele dialoog tussen schoolleiding en medewerkers. De afspraken die volgen uit deze dialoog worden vastgelegd in het professioneel statuut. Dit statuut houdt rekening met de hierboven genoemde de professionele standaard van de beroepsgroep.
 
Binnen vereniging Ons Middelbaar Onderwijs is afgesproken dat het professioneel statuut op 1 augustus 2018 op iedere school in ontwikkeling is. Dit betekent dat de komende periode op schoolniveau de professionele dialoog tussen schoolleiding en medewerkers wordt gevoerd om te komen tot een professioneel statuut. Om deze dialoog binnen de school vorm te geven is een format ontwikkeld.
 
[1] https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/11/kamerbrief-over-vervolg-implementatie-wet-beroep-leraar-en-lerarenregister